Fiche de Boucheix Jean-Michel
Psychologie cognitive
jean-michel.boucheix@u-bourgogne.fr | |
Téléphone | +33 (0)3 80 39 57 65 |
Bureau | Bureau n°328 |
Adresse | Université de Bourgogne LEAD – CNRS UMR5022 Institut Marey - I3M 64 rue de Sully 21000 Dijon |
- Spécialité
- Curriculum Vitae
- Thèmes de recherche
- Publications
Psychologie cognitive et ergonomique
– Doctorat de psychologie cognitive, Université de Poitiers, 1985 (directeurs de thèse: Stéphane Ehrlich et Geneviève Bramaud du Boucheron)
– 1984-1991: Psychologue, Conseiller technique, Ministère de l’Intérieur
– 1991-1992: Conseiller technique, DFPPN, Ministère de l’Intérieur
– 1993-2000: Maître de conférences en psychologie cognitive, IUFM de Dijon
– 2000-2008: Maître de conférences en psychologie cognitive et ergonomique, Université de Bourgogne, Dijon
– Depuis 2008: Professeur de psychologie cognitive et ergonomique, Université de Bourgogne, Dijon
Principales fonctions actuelles
International
Membre du comité scientifque de EARLI (SIG2)
National
Responsable de la licence professionnelle: “Formateur en milieu professionnel”
Responsable du Master 2 professionnel de psychologie cognitive: “Ingénierie des apprentissages en formation professionnelle et technologies”
Psychologie cognitve des technologies pour l’apprentissage et la formation
Thème général avec trois directions de recherche
Traitement cognitif des documents multimédias: en particulier compréhension des animations interactives dans les domaines scientifiques et techniques
Avec une ouverture sur le domaine de la santé et des transports à partir d’images interactives et de réalité virtuelle
Apprentissages sur simulateur haute et faible fidélité
En médecine (et dans l’industrie)
Mouvement oculaire et traitement de documents multimédias et de scénes visuelles
Enregistrement et analyse du mouvement des yeux
- Lescarret, C., Magnier, J., Le Floch, V., Sakdavong, J-C., Boucheix, J.-M., Tricot, A., & Amadieu, F. (2023). Expert but not persuasive: Middle school students’ consideration of source in the processing of conflicting videos. Journal for the study of education and development, 1-37.
- Porte, L., Boucheix, J.M., Rapet, L., Haigre, B., Martinez, J.L. (2022). Learning forest eco-system in the context of an IVR live forest simulator: Effect od Signaling and feedback on action decision and justification. EARLI SIG 6-7, Instructional Design and Technology-Enhanced Learning And Instruction.
- Drai-Zerbib, V., , Bernigaud, L.,, Gaston-Bellegarde, A.,, Boucheix, J.-M., , & Baccino, T., (2022). Eye movements during comprehension in virtual reality: The influence of a change in point of view between auditory and visual information in the activation of a mental model. Frontiers in Virtual Reality, 1-11.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M. (2022). The role of text in multimedia : Is it too dominant?. EARLI SIG 2 Comprehension of Text and Graphics.
- Colliot, T., Boucheix, J.M., Chabot, N., Le Neuresse, M., Ragueneau, L. (2022). The influence of seductive details and animated versus static illustrations on children’s performances.. EARLI SIG 2 Comprehension of Text and Graphics.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M., (2022). Ancillary diagrams: A substitute for text in multimedia resources?.
- Lescarret, C., Le Floch, V., Sakdavong, J.C.,, Boucheix, J.M.,, Tricot, A.,, Amadieu, F., (2022). The impact of students’ prior attitude on the processing of conflicting videos: a comparison between middle-school and undergraduate students. European Journal of Psychology of Education, 37(3), https://doi.org/10.1.
- Laurent, S., Paire-Ficout, L., Boucheix, J.M., Argon, S., Hidalgo-Muñoz, A.R. (2021). Cortical activity linked to clocking in deaf adults: insights fNIRS with static and animated stimuli presentation. Brain Sciences , 196(11), 2-17 .
- Laurent, S., Boucheix, J.M., Argon, S., Hidalgo-Muñoz, A.R., Paire-Ficout, L. (2020). Can animation compensate for temporal processing difficulties in deaf people?. Applied Cognitive Psychology , 308-317.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M. (2020). Towards more Valid Assessment of Learning from Animations. Learning from Animations in Science Education (301-322). Springer.
- Gegenfurtner, A. , Boucheix, J.M., Gruber, H., Hauser, F., Lehtinen, E., Lowe, R.K. (2020). The Gaze Relational Index as a Measure of Visual Expertise. Journal of Expertise, 3(1), 32-40.
- Porte, L., Boucheix, J.M., Lowe, R.K., Bétrancourt, M. & Bard, P (2019). Effet des habiletés de raisonnement spatial dynamique dans l’utilisation de jeux vidéo et sur l’apprentissage d’animations complexes.
- Lafont, A., Rogé, J., Ndiaye, D., Boucheix, J.M. (2019). Towards a better understanding of emotion blends: The case of anger-related emotion blends elicited via film clips. Cognition, Brain, Behavior, XXIII(2), 77-99.
- Beloufa, S., Cauchard, C., Vedrenne, J., Vailleau, B., Kemeny, A., Merienne, F., Boucheix, J.M. (2019). Learning eco-driving behaviour in a driving simulator: contribution of instructional videos and interactive guidance system. Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour, 201-2016.
- Bonin, P., Méot, A., Boucheix, J.-M., & Bugaiska, A. (2018). Psycholinguistic norms for 320 fixed expressions (idioms and proverbs) in French. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 1057-1069.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M., Menant, M. (2018). Perceptual Processing and the Comprehension of Relational Information in Dynamic Diagrams.
- Boucheix, J.M., Gauthier, P., Fontaine, J.B., Jaffeux, S. (2018). Mixed camera viewpoints improve learning medical hand procedure from video in nurse training?. Computers in Human Behavior .
- Lafont, A., Rogé, J., Ndyae, D., Boucheix, J.M. (2018). Driver’s emotional state and detection of vulnerable road users: towards a better understanding of how emotions affect drivers’ perception using cardiac and ocular metrics.. Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour., 141-152.
- Boucheix, J.M. (2018). Apprendre avec des images et des animations multimédias interactives. Psychologie cognitive des apprentissages scolaires (91-104). DUNOD.
- Boucheix, J.M., Lowe, R.K. (2017). The effectiveness of compositional animation design: Evidence from eye tracking. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M. (2017). Demonstration as an aid to learning from animation. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction .
- Boucheix, J.M., Gauthier, P., Fontaine, J.B., Jaffeux, S. (2017). Mixed camera angles viewpoints improve learning medical hand procedure in nurse training. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction n .
- Boucheix, J.M. (2017). The interplay between methodologies, tasks and visualisation formats in the study of visual expertise. Frontline Learning Research - Special issue on Methodologies for Studying Visual Expertise, Vol. 5( No 3 ), 155-166.
- Boucheix, J.M., Lowe, R.K. (2017). Generative processing of animated partial depictions fosters fish identification skills: Eye tracking evidence. Le Travail Humain , Vol. 80(4), 367-394.
- Porte, L., Boucheix, J.M., Bétrancourt, M., Lowe, R.K., Ceddia, M., Bard, P. (2016). Dynamic spatial abilities and learning from animation.
- Porte, L., Boucheix, J.M., Bétrancourt, M., Lowe, R., Bard, P. (2016). Dynamic spatial abilities and learning from animations. EARLI SIG 2 Conference.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M. (2016). Compositional design of animation improves comprehension of complex dynamics.
- Boucheix, J.M., Lowe, R.K. (2016). ‘Acting-out’ dynamics: Can physical manipulation foster building of mental models from animation?.
- Hrimech, H., Beloufa, S., Merienne, F., Boucheix, J.M., Cauchard, F., Vedrenne, J., Kemeny, A. (2016). The effects of the Use of serious game in eco-Driving Training. Frontiers in ICT, 3(22), 1-12.
- Boidron, L., Boudenia, K., Avena, C., Boucheix, J.M., Aucouturie, J.J. (2016). Emergency medical triage decisions are swayed by computermanipulated cues of physical dominance in caller’s voice. Scientific Reports, 1-7.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M. (2016). Principled design of educational animations. Learning from dynamic visualization - Innovations in research and application. Springer-Verlag.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M., Ploetzner, R. (2016). Demonstration tasks for Assessment. Learning from dynamic visualization - Innovations in research and application. Springer-Verlag.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M. (2016). Principled animation design improves comprehension of complex dynamics. Learning and Instruction, 72-84.
- Djouanni, M., Caro-Dambreville, S., Boucheix, J.M. (2015). A preview device that improves navigation: comparison between a touchpad and mouse 3 D. Journal of Human Mediated Interactions, RIHM, Europia; Revue de Interactions Humaines Médiatisées , Vol 16 (N° 1), 3-38.
- Boucheix, J.M. (2015). Apprendre le réel sans les risques du réel. L’apprentissage sur simulateur comme prévention. Vulnérabilité psychique et clinique de l'extrême en réanimation (251-261). Dunod.
- Boucheix, J.-M., Lowe, R. K., & Bugaiska, A. (2015). Age differences in learning from instructional animations. Applied Cognitive Psychology.
- Groff, J., Boucheix, J.M., Lowe, R.K., Argon, S., Saby, L., Alauzet, A., Paire-Ficout, L. (2014). Don’t miss your train! Just follow the computer screen animation: Comprehension processes of animated public information graphics. Computers in Human Behavior, 30, 206-221.
- Beloufa, S., Vailleau, B., Boucheix, J.M., Kemeny A., & Mérienne, F. (2014). Eco-driving with Electric cars: Effect of continuous and asynchronous feedback on driving behavior and safety.
- Boucheix, J.M., Beloufa, S., Cauchard, F., Argon, S., Vailleau, B., Vedrenne, J., Kemeny, A., & Mérienne, F. (2013). Apprendre le règles d’éco-conduite sur simulateur de voiture: Effet de guidages attentionnels, visuel et auditifs.
- Boidron, L., Boucheix, J.M., Boudenia, K., Lenfant, F., Freysz, M. (2013). Phone call simulator test for EMCCs. Resuscitation, 11-12.
- Boucheix, J.M., Thibaut, J.P., Lowe, R.K., Augier, L., Bétrancourt, M., & E. de Vries (2013). The power of comparison:The example of paired graphics comprehension in chidren and adults.
- Boucheix, J.M., Lowe, R.K., Kemala-Putri, D., Groff, J. (2013). Cueing animations: Dynamic signaling aids information extraction and comprehension. Learning and Instruction, 25, 71-84.
- Paire-Ficout, L., Saby, L., Alauzet, A., Groff, J., Boucheix, J.M. (2013). Quel format visuel adopter pour informer les sourds et malentendants dans les transports collectifs?. Le Travail Humain.
- Djouani, M., Caro, S., Boucheix, J.-M., Bugaiska, A., & Bergerot, L. (2011). Recherche d’informations dans les documents numériques: vers une variation des modailtés d’exécution procédurales.
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M. (2011). Cueing complex animations: Does direction of attention foster learning processes?. Learning and Instruction, 21(5), 650-663.
- Boucheix, J.M., Coiron, M. (2008). Analyse de l’activité de transmission écrite au cours de relèves de poste à l’hôpital : Evaluation ergonomique d’un nouveau format d’écriture. Activités, 5(1), 79-102.
- Boucheix, J.M., Coiron, M. (2008). Importa-se de Repetir? Anàlise da actividade de transmissaõ escrita durante as passagens de turno no hospital: avaliação ergonomica do uso de um novo formato de escrita. Laboreal, 4(1), 76-91.
- Schneider, E., Boucheix, J.M. (2008). Compréhension d’animations et mouvements oculaires : rôle du contrôle et de l’orientation de l’attention. L’Année Psychologique, 108(3), 423-464.
- Boucheix, J.M., Rouet, J.F. (2007). Les animations interactives multimédias sont elles efficaces pour les apprentissages ?.
- Boucheix, J.M., Fayol, M. (1997). Initiation, maintien et changement de références. Le cas des recettes. Recherches linguistiques, 36-48.
- Boucheix, J.M. (1993). Communiquer sur des arrangements spatiaux familiers et inhabituels : la dépense linguistique économise le coût cognitif. Enfance, 47(2), 141-168.